maanantai 24. elokuuta 2015

Meidän luokka!

Luokkani on tänä vuonna suuri ja oppilaita 3. luokalle tuli kahdesta koulusta, joten minä en ollut ainoa, joka ei tuntenut kaikkia. Sen vuoksi käytin ensimmäiset 1.5 viikkoa (puolitoista viikkoa) korostetusti toisiimme tutustumiseen ja ryhmäytymiseen. Samalla toki monia taitoja harjoitellen.

"Sä voit olla sä ja mä voin olla mä. Me ollaan meidän luokka!"

"Kesäselfiet"

Kuvista, TVT:tä ja äidinkieltä yhdistävä vähän isompi projekti ensimmäisellä kouluviikolla oli oman kuvan tekeminen "luokkagalleriaan". Kesäisissä selfieissä kaikilla oli aurinkolasit päässä.



Puuvärejä käyttäen jokainen oppilas piirsi itsestään kasvokuva. Kasvokuvaan yhdistettiin sen jälkeen aurinkolasin sangat (värityskuva), jotka väritettiin ja leikattiin huolellisesti.
Äidinkielen tunnilla jokainen oppilas kirjoitti itsestään lyhyen esittelyn ja teki tekstistä qr-koodin. Qr-koodit tulostettiin ja liimattiin aurinkolasien toiseen linssiin.

Kavereiden tekstejä luettiin innolla.

Lopuksi oppilaat iPadien avulla lukivat qr-koodeja ja oppivat asioita toisistaan. Lukemisen ymmärtämistä ja kavereista luettujen yksityiskohtien muistamista testattiin kahoot-visassa, joiden kysymyksissä jokainen luokkamme jäsen mainittiin. Yllättävän paljon tuli oppilaille lukemista jo yhdessä kahoot-visassakin, kun kysymyksiä 25 oppilaasta. Lisäksi olin tehnyt kysymyksiä "mikä seuraavista väittämistä on totta?" ja vaihtoehtoina oli neljä lausetta. Lukemisen ymmärtämisen harjoittelua parhaimmillaan?

Kahoot-visailun luominen on helppoa. Opettaja kirjautuu ohjelmaan
keksii sopivat monivalintakysymykset ja saa peli koodin. Oppilaat
aukaisevat kahoot.it sivun, syöttävät opettajan antaman pelikoodin
ja kirjoittavat oman etunimensä. Sen jälkeen voi kisailu alkaa!
Jos et ole vielä kokeillut Kahoot:ia, niin suosittelen!
Sen avulla voi pitää vaikkapa kieltentunneilla sanakokeen..
---------------------

Lisäksi tutustuimme toisiimme niin sisällä kuin ulkona seuraavien leikkien ja tehtävien avulla.


Ulkoleikkejä
  • Kuka? - tervapata: Tutun tervapata-leikin tyyliin leikkijät seisovat ringissä, yksi leikkijä kiertää piiriä ja koskettaa jokaisen leikkijän olkapäätä sanoen tämän nimen. Jonkun leikkijän kohdalla piirin kiertäjä kysyykin kuka? Silloin sekä kysyjä että leikkijä, jolta on kysytty, lähtevät kiertämään piiriä vastakkaisiin suuntiin. Kohdatessaan leikkijät kättelevät ja esittelevät itsenäsä "Minä olen Anniina" ja jatkavat juoksemista, hitaammin piirin kiertänyt jatkaa kiertämistä leikkijöiden nimiä sanoen ja kysyen "kuka?"
  • Kesätekemisiä - "mustekala": Leikkijät asettuvat leikkialueen päätyyn. Keskellä oleva leikin johtaja huutaa esim. "Kuka kävi kesällä uimassa?" ja kaikki uimassa käyneet huutavat "Minä!" ja yrittävät juosta leikkialueen toiseen päätyyn ilman, että leikin johtaja saa heidät kiinni. Kiinni jääneet jäävät leikkialueen keskelle auttamaan leikinjohtajaa. Jos leikkijöitä on paljon, kannattaa yhteentörmäyksien välttämiseksi huutaa seuraavaksi "Kuka ei uinut kesällä?", jotta kaikki leikkijät saadaan samaan päätyyn. Toinen vaihtoehto on tehdä leikkialueen kulmiin pesät, joista juostaan aina seuraavaan, kierto tapahtuu aina myötäpäivään! Näin ei tule törmäyksiä.
Sisäleikkejä


Luokkakaveri-bingo

  • Luokkakaveri-bingo: Jokainen saa bingo-ruudukon, jossa on erilaisia väittämiä. Oppilaiden tehtävä on jutella luokkakavereidensa kanssa ja etsiä luokkatoveri, johon jokin ruudukon väittämistä sopii. Tavoitteena on saada jokaiseen ruutuun eri nimi. Ensimmäisenä ruudun täyteen saanut huutaa "BINGO!" Jos haluat käyttää minun luokkakaveri-bingoruudukkoa voit tulostaa sen täältä!
  • Minä olen ainoa: Vuorotellen yksi leikkijöistä nousee seisomaan ja kertoo itsestään jonkin asian, jossa uskoo olevansa ainoa luokassa. Esim. "Olen ainoa, joka pitää hernekeitosta." Jos joku muu kuitenkin voi sanoa asiaan "minä myös" nousee hänkin seisomaan. Leikitään kunnes löytyy jokin asia, jossa joku leikkijöistä todella on ainoa tai kunnes tuntuu hyvältä lopettaa leikki.
  • Kaikki minusta-noppapeli: Ryhmä tarvitsee nopan ja pelilaudan (tai pelilauta voidaan heijastaa taululle). Vuorotellen oppilaat heittävät noppaa ja kertovat ryhmälleen nopan määräämän asian itsestään. Minun käyttämäni pelilaudan voi tulostaa täältä.
  • Nimiristikko: Nimiristikkoon kätkin kaikkien luokkani oppilaiden nimet. Ristikko on luotu netissä. Jos haluat tehdä oman googleta Wordsearch ja kirjoita haluamasi nimet ja sanat lomakkeeseen, joka luo sinulle valmiin ristikon. Kukaan ei ole vielä löytänyt kaikkia nimiä, mutta intoa riittää. Tämä on ollut ensimmäisten kouluviikkojen hyvä varatehtävä, kun joku on saanut työt valmiiksi.

  • Jonot: Luokkajaetaan sopivan kokoisiin ryhmiin (5-6 oppilasta/ryhmä). Opettaja kertoo minkälaiseen järjestykseen ryhmän pitää järjestäytyä, esim. pituusjärjestys, aakkosjärjestys, hiusten pituuden mukaan lyhyimmästä pisimpään jne. Voidaan toteuttaa kilpailuna.
  • Arvaa ketä ajattelen: Seistään piirissä. Yksi leikkijöistä, aluksi opettaja, ajattelee yhtä leikkijöistä. Muut leikkijät kysyvät kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä/ei. Ne, jotka eivät voi olla ajateltu leikkijä, istuutuvat, mutta he voivat edelleen osallistua leikkiin esittämällä kysymyksiä. Lopuksi seisoo vain se leikkijä, jota ajateltiin.
  • Meidän luokka: Hedelmäsalaatti-leikin tyylillä leikkijät istuvat piirissä, jokaisella on merkitty paikka (oma tuoli, tyynyt). Yksi leikkijöistä on keskellä ja sanoo esim. "koira lemmikkinä", silloin kaikki, joilla on koira, vaihtavat paikkaa. Keskellä olija yrittää päästä istumaan. Ilman paikkaa jäänyt keksii ketkä seuraavaksi vaihtavat paikkaa. Jos keskellä olija sanoo "Meidän luokka!" kaikki vaihtavat paikkaa.

Nyt kun tunnemme toisemme, on hyvä lähteä kohti uusi haasteita
ja uusia teemoja!



12 kommenttia:

Pirkon luokka kirjoitti...

Jälleen kerran huippuja ideoita. Nää olet pro:)

Anonyymi kirjoitti...

Jälleen kerran huippuja ideoita. Nää olet Anniina pro:)

Anniina-ope kirjoitti...

Kiitos kiitos :)
Mulla on huippuja muksuja, joiden kanssa touhuta!

Anonyymi kirjoitti...

Tosi kivoja leikkeijä ja ideoita! Jäin miettimään, kun kirjoitit käyttäneesi 15 viikkoa näihin tutustumisasioihin. Viikkoa?

Anniina-ope kirjoitti...

Hei,
puolitoista viikkoa, yksi piste viisi :)
Käyttämässäni fontissa jää pisteet kahden numeron väliin vaikeasti luettaviksi, et ole ensimmäinen :)
Eihän kouluakaan ole käyty vielä niin pitkään.

Anonyymi kirjoitti...

Kivoja ideoita! Miten ja millä sivulla saitte luotua oppilaiden teksteistä qr-koodit?

Anniina-ope kirjoitti...

Netistä löytyy erilaisia qr-generaattoreita esim. google-haulla.
Esim. http://www.qr-koodit.fi/generaattori on helppo ja suomenkielinen. Googlella löytyy useampia erilaisia, joissa qr-koodin taakse voi kätkeä esim. nettiosoitteen tai valokuvan.

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos vastauksestasi! Tarkennan vielä. Eli oppilaan teksti täytyy ensin tallentaa nettiin ja tämän jälkeen luoda qr-koodi, joka vie kyseiselle nettisivulle? Minne te tallensitte tekstit? Tätä olisi kiva kokeilla oppilaiden kanssa, kunhan osaisi.

Anniina-ope kirjoitti...

Oppilaat avasi tuon qr-koodit.fi/generaattori-sivun, kirjoittivat tekstiruutuun oman esittelynsä ja minä yritin juosta takapiruna ohjaamassa kirjoitusvirheiden kanssa ennen kuin oppilaat klikkasivat "luo koodi" nuo koodit sitten tulostettiin. Ymmärtääkseni oppilaan teksti ei tallennu nettiin mihinkään vaan teksti koodataan qr-koodin muotoon ja kun koodin lukee (vähän niin kuin kaupassa viivakoodit) siitä aukeaa teksti.
Ei ole vaikeaa, kokeile vaikka itse! :) Ja sitten tarvitset tietenkin puhelimeen tai pädiin qr-koodi-apsin, ne on ilmaisia.

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos, kun väänsit rautalangasta :). Nyt hoksasin! Sinulla on tosi mahtava ja inspiroiva blogi!

Anniina-ope kirjoitti...

Ole hyvä vain! :)
Kiva jos olet löytänyt blogistani ideoita!

Hanna Rokkila kirjoitti...

Töiden alku lähenee ja täällä sitä ollaan taas bongailemassa hyviä ideoitasi. Sitä ei joka kerta muistakaan niistä kiittää, joten nyt extrakiitos! Ja tsemppiä sinullekin töiden aloitukseen!