Sivut

lauantai 20. joulukuuta 2014

Jouluista matikkaa ja opitun kertausta

Viimeisellä kouluviikolla kertasimme opittuja matikan sisältöjä, käytännössä lukujen 1-8 hajotelmia. Pistetyöskentelyyn käytimme aikaa noin 2x60min, oppilaat työskentelivät 3 lapsen ryhmissä. Yritin hakea mukaan jotain jouluista, jotta intoa ihan oikeiden asioiden harjoitteluun löytyisi myös viimeisinä koulupäivinä eikä touhu menisi ekaluokkalaisilta ihan ranttaliksi. 

1. Jouluostoksilla lelukaupassa

Aloittaessaan työskentelyn pisteellä oppilaat jakoivat ensin ostosrahat keskenään. Opetusrahaa oli 24 euroa 1€- ja 2€-kolikoina, oppilaiden piti jakaa rahat siten että jokaisella ryhmän jäsenellä oli 8€. Kun ostosrahat oli jaettu alkoi ostosten teko.
Oppilaiden edellisenä päivänä tuomat pehmolelut oli hinnoiteltu 1€-8€ hintaisiksi. Oppilas otti yhden ostoskorin kerrallaan ja teki jouluostoksia lelukaupassamme käyttäen koko 8€. Valmiit korit laitettiin sivuun, jotta opettaja saattoi ne tarkistaa pisteelle avuksi ennättäessään.


2. Lumileikkejä ja lumiukon rakennusta


Jokainen ryhmän jäsen sai oman paperin, lisäksi ryhmällä oli käytössään kaksi noppaa. Omalla vuorollaan jokainen heitti noppia, kertoi nopan silmäluvuista muodostuvan summamuodon sekä kuinka paljon summamuoto on yhteensä. Yhteenlaskun vastauksen keksittyään oppilas tarkisti taululta mitä saisi piirtää paperiinsa. En laittanut peliin mukaan lukualuetta 10-12, sillä emme ole vielä opiskelleet niitä lukuja vaikka moni ne osasi laskeakin.
Vähä vähältä oppilaiden papereihin valmistui lumiukkoja, osalla oli monen monta nappia ja olipa jollain kaksi suutakin :)

Peli toimi hyvin, oppilaille tuli paljon toistoja ja eritasoiset oppilaat saattoivat pelata yhdessä ilman ongelmia. Opettajalla oli myös mahdollisuus tarkkailla oppilaiden lukumäärien hahmottamista sekä lasku strategioita seuratessaan pelaamista. Tarvitsiko oppilaat laskea nopan silmäluku sormillaan "tökäten" vai hahmottiko hän silmäluvut vain katsomalla? Entä laskiko oppilas summamuodot päässään, sormia apuna käyttäen vai aloittaen aina ykkösestä ja järjestyksessä molempien noppien täplät sormellaan osoittaen. 


3. Välipalaa mäkkäriltä

Välipalana järjestettiin ranskalaisia perunoita sopiviin taskuihin harjoitellen samalla summamuotoja 1-8. 



4. Jouluista rakentelua


Hengähdystauon laskemiseen toi rakentelupiste, jolle olin tulostanut jouluisia rakentelumalleja. Hyvin rakentelu oppilailta sujui ja nämä palikat, jotka eivät aiemmin meidän luokassamme ole vielä olleet saavuttivat suuren suosion myös odottelu aktiviteetteina esim. ruokailun jälkeen. Ekaluokkalaisella tuntuu olevan suuri viehtymys keskussymmetriaan, sillä kaikki oppilaiden itse  vapaasti rakentelemat kuviot olivat keskussymmetrisiä.
Jouluiset rakentelumallit löytyivät täältä.


5. Joulumuorin matto 

Värisauvoilla rakensimme mattoa ja kuutosen hajotelmia. Lukua kuusi opiskellessamme olimme tehneet maton, jossa valkoinen kuutio oli ykkönen, mutta nyt taas pistettiin oppilaiden aivot raksuttamaan yksikkömuunnoksilla ja vaaleanpunainen (joka yleensä on kakkonen) olikin ykkönen. Hyvin ekaluokkalaisilta silti sujuivat kutosen hajotelmat, vaikka nyt joutuivat taitavimmatkin hieman pähkäilemään ennen kuin maton lukeminen lähti sujuvasti sujumaan.

6. Muistipeli

Muistipelipisteellä oli kaksi muistipeliä. Ensin ryhmä pelasi muistipeliä, jonka korteissa oli eri määrä eläimiä. Pari syntyi kun korteissa oli yhteensä 8 eläintä (eli 2 possua ja 6 kania jne.). Kun kuva muistipeli oli pelattu, pelasi ryhmä samalla tyylillä muistipeliä numerokorteilla, jälleen pari syntyi kun lukujen summa oli 8. 

Claes Ohsonilta ostetussa muistipelissä on kaksi sarjaa eläinkortteja ja
kaksi sarjaa numerokortteja. Pareja löytyy siis esim. numero-numero,
eläin-eläin, numero-eläinten lukumäärä. Ja tällä kertaa tosiaan etsittiin
luvun 8 summamuotoja pareiksi, jolloin numerot ja eläimet olivat
eri peleissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti