Sivut

lauantai 19. huhtikuuta 2014

Kaksi tuntia ng-äännettä

Äng-äänne ei ekaluokkalaisille ollut ihan yksinkertainen, joten suunnittelin äng-äänteen harjoittelua varten kaksi oppituntia. Ennen näitä kahta oppituntia äng-äänteeseen on oli tutustuttu ja oppilaat tiesivät mistä on kyse, mutta eivät vielä osanneet kunnolla erottaa lyhyttä ja pitkää äng-äännettä. Ensimmäisen tunnin ohjasin yksin. Toisella tunnilla mukana oli myös erityisopettaja ja sen toteutimme pistetyöskentelynä, siten että kaksi pisteistä oli opettajan ohjaamia ja yksi itsenäistä työskentelyä varten.

1. oppitunti 

Alkuvirittely

- Kuunnellaan Juice Leskisen Ängängäng-laulu ja mietitään mitä hassua laulun sanoissa oli.

- Oppilaat nousevat seisomaan. Opettaja sanoo sanoja, joissa on ng-äänne. Sen mukaan onko sanassa lyhyt ng-äänne eli n-k vai pitkä ng-äänne eli n-g oppilaat tekevät jomman kumman seuraavista liikkeistä:
  • n-k: Venytetään kädet korkealle ilmaan ja ollaan oikein pitkiä, kuten k-kirjain. Toistetaan yhteen ääneen tavuittain sana ja k:n kohdalla kopautetaan kannalla lattiaan.
  • n-g: Mennään kyykkyyn kippuraan kuten pieni g-kirjain. Toistetaan sana yhdessä tavuittain, pehmeän ja pitkän ng-äänteen pyöreyttä voidaan korostaa keikahtamalla selälleen ja keikumalla takaisin kyykkyyn.
Harjoitus 1
- Jokainen oppilas saa yhden kuvan. Tutkitaan kuvia, mietitään mitä kuvissa on. Opettaja johdattelee oppilaita huomaamaan onko kuvassa yksi vai kaksi esinettä, eli onko kyseestä onki vai onget. Käydään kaikkien kuvat läpi, oppilas kertoo mitä kuvassa on? Mitä jos esineitä olisikin vain yksi tai jos niitä olisi kaksi?
- Oppilaat käyvät laittamassa saamansa kuvat taululle oikean otsikon alle (n-k/n-g).
- Käydään yhdessä sanat läpi ja tarkistetaan, että ne ovat oikeassa ryhmässä.



Harjoitus 2
- Oppilaat saavat pienen taulukon, johon merkitsevät rastin sarakkeeseen n-k tai n-g sen mukaan kumpi äng-äänne opettajan sanomassa sanassa on.
- Kun kaikki viisi sanaa on käyty läpi, tarkistetaan että rastit ovat oikeilla kohdilla. 
- Opettaja sanelee yksi kerrallaan juuri tarkastellut sanat ja oppilaat kirjoittavat sanelun mukaan sanat kolmanteen sarakkeeseen.

Harjoitus 3 / Ristikko
- Oppilaat etsivät pareittain äng-äänteen sisältäviä sanoja puzzlemakerilla tehdystä ristikosta. Löydetyt sanat tavutetaan ja kirjoitetaan vihkoon.




2. oppitunti

Alkuvirittely
- Mitä sanot, jos äiti käskee laittaa kurahousut jalkaan?
- Enkä!! Poljetaan yhdessä jalkaa ja sanotaan monta kertaa enkä.
- Mitä sanot, jos äiti kehottaa sinua syömään ruoaksi pelkkää karkkia?
- Sangen mielelläni! Toistetaan monta kertaa ja kumarrellaan tyytyväisinä toisillemme.

Kumpi mietitään onko "enkä" ja "sangen" sanoissa lyhyt vai pitkä äng-äänne?
Opettaja sanoo äng-äänteen sisältäviä sanoja. Tunnistettuaan äng-äänteen oppilaat joko polkevat jalkaa sanoen "enkä!" tai kumartelevat toistellen "sangen mielelläni".

1. piste / Kalastus (opettajan ohjaama)
- Magneettiongen avulla oppilaat kalastavat vuorotellen kaloja "lammikosta". Kalojen taakse on kirjoitettu n-k tai n-g. Kalan saaneen oppilaan pitää keksiä sana, jossa kyseinen äng-äänne esiintyy. Odotellessa omaa kalastusvuoroaan oppilas kirjoittaa keksimänsä sanan pienelle liitutaululle tai opettaja kirjoittaa oppilaitten keksimät sanat ylös näkyville.




2. piste / Kirjoittaminen
- Oppilaat työskentelevät Kirjoituslipas-kirjan (Suominen, 1995) tehtävän avulla. 
- He täydentävät tekstin Herra Kuningas Kultakruunusta kuningas-sanan eri muodoilla ja kirjoittavat tekstin vihkoonsa.
- Nopeimmat jatkavat tekstiin Rouva Kuningatar Kultahapsesta, jossa täydennetään sanaa kuningatar eri muodoissa.

3. piste / Bingo (opettajan ohjaama)
- Oppilaat piirtävät 3x3 bingo-ruudukon vihkoonsa ja kirjoittavat jokaiseen ruutuun valintansa mukaan joko n-g tai n-k. 
- Vuorotellen oppilaat nostavat salaisuuspussista sanalappuja tai edellisenä päivänä käytettyjä kuvakortteja ja sanovat sanan muille ääneen.
- Omasta bingoruudukosta saa värittää ruudun, jossa on kyseisen sanan äng-äänne.
- Kolmen suoran saanut huutaa BINGO!



Lopetus:
- Kolme ryhmää, joissa oppilaat kiertävät oppitunnin aikana pisteet, kisailevat lopuksi keskenään. Ryhmät valitsevat joukostaan kirjurin ja ryhmät valitsevat joko pitkän tai lyhyen äng-äänteen. Annetussa ajassa ryhmät keksivät mahdollisimman monta valitun äng-äänteen sisältävää sanaa ja kirjoittavat sanat ylös.

- Nopeana tunnin lopetustehtävänä toimii myös ng-kukkaset. Jokainen oppilas saa kukan terälehden, johon on kirjoitettu äng-äänteen sisältävä sana. Sanassa on aukko k/g-kirjaimen kohdalla. Oppilas asettaa terälehden oikeaan kukkaan. Terälehdissä on sanoja molemmin puolin, jos sana tuntuu liian vaikealta voi oppilas kokeilla osaisiko toisella puolella olevan sanan.




------------------------------------------

Vinkkejä äng-äänteen käsittelyyn sain Facebookin al-ku-o-pet-ta-jat-ryhmästä, kiitos taas kollegoille yhteissuunnittelusta!

4 kommenttia:

  1. Hei!

    Hienoja harjoituksia! Sanoit, että sait ideoit mm. Facebookista, mutta mistä kaikkialta muualta ammennat ideoita? Entä mistä sait ideoita toiminnalliseen äänteiden ja kirjaiminen opettamiseen/toiminnalliseen lukemaan opettamiseen, josta luin toisaalla blogissasi? Onko tähän vinkkinä jotakin hyvää kirjallisuutta, vai kehitteletkö ideoita käytännössä?
    terveisin Marika O.

    VastaaPoista
  2. Hei Marika!

    Arne Tragetonin kirja Kirjoittamalla lukemaan on yksi omaa opettajuuttani ja ajatteluani eniten avartaneista teoksista.
    Lisäksi työnohessa suorittamani steinerpedagogiikan opinnot sekä tutustuminen steinerkoulun käytäntöihin on tuonut opetukseeni uusia elementtejä.
    Jenkkiopettajien blogeja lukiessa saa myös hurjan paljon ideoita, joita voi kehitellä myös suomenkielellä toimivia versioita. Rapakon toisella puolella kun toiminnallisuus ja käsin tekeminen tuntuu olevan itsestään selvyys eikä oppikirjoja taida pikkuoppilaiden käytössä juuri lainkaan.
    Opettajaopintoni aloitin kielikylpyopettaja-linjalla. Kielikylvyssä yhdistyy niin steinerin kuin montessorin menetelmiä sekä toiminnallisuutta, joten sieltä kai alun alkaen ajattelumallini juontavat juurensa.
    Opettajuus on kuin suuri seikkailu, aina voi löytää jotain uutta ja jännittävää, jota voi sitten tutkia ja kehitellä. Ei minun systeemini ole vielä valmis vaan kehittelytyön alla koko ajan :)

    VastaaPoista
  3. Lukiessa tulee fiilis, että haluan myös oppilaaksi sun luokkaan;). Toiminnallista, värikästä, loogista ja perusteltua toimintaa.

    VastaaPoista