maanantai 10. kesäkuuta 2013

Varga-Nemenyi 1. lk:n menetelmäkurssi, päivä 1

Peli lapsi-korteilla

Molemmat pelaajat valitsevat pinkasta mieleisensä lapsi-kortin ja pelimerkin. Pelilaudalla edetään yksi askel kerrallaan, mikäli opettajan väittämä pitää paikkansa. Esim. "lapsella on ilmapallo" ja pelaaja, joka valitsi Annin saa siirtyä yhden askeleen eteenpäin. Pelistä voi tehdä myös variaation, jossa pelaaja nostaa joka kierroksella pakasta itselleen uuden lapsi-kortin.
Esi-alkuopetusyhteistyö sovelluksena pohdin mahdollisuutta, että "pelinjohtajana" toimii jo lukemaan oppinut ekaluokkalainen ja eskarit pelaavat.
Pelilauta ja väittämät löytyvät Opettajan tienviitta 1B:stä sivuilta 197-199.


Napit

Nappeja voidaan käyttää moneen tarkoitukseen. Niitä voidaan lajitella niiden ominaisuuksien mukaan, tai niiden määrää voidaan laskea. Napeilla voi myös harjoitella yks-yhteen vertaavuuksia. Onko kolme isoa nappia enemmän kuin kolme pientä?
Onko nappeja enemmän vai vähemmän, jos ne levitetään isolle alalle pöydälle tai laitetaan pieneen kasaan?




Lännen nopea

Oppilaat pelaavat kukin omalla helminauhallaan (1. luokan syksyllä 10 helmeä ja keväällä 20 helmeä). Helminauha laitetaan nyrkkiin siten, että viisi ensimmäistä helmeä on näkyvissä. Opettaja sanoo esim. luvun 5 ja pelaajien tehtävänä on vetää mahdollisimman nopeasti helminauhasta 5 helmeä alas. Samalla opettaja voi tarkkailla laskevatko oppilaat helmet yksittäin vai osaavatko he esim. luvun 7 kohdalla vetää suoraan 5 valkoista helmeä alas laskematta ja lisätä siihen 2 punaista.



Papuleikki

Oppilaat ottavat käteensä sovitun määrän papuja. Harjoitellaan hajotelmia ja jaetaan papuja käsiin eri tavalla ja sanotaan "Kolme ja kaksi on yhteensä viisi."


Ja laitetaan kädet ristiin ja sanotaan "Kaksi ja kolme on yhteensä viisi." Huomataan, että 2 ja 3 on yhteensä 5 vaikka ne laskisi yhteen toisinpäin. 
Voidaan myös leikkiä siten, että toinen lapsi jakaa pavut käsiinsä haluamallaan tavalla ja laittaa toisen käden nyrkkiin. Kaverin pitäisi osata kertoa, kuinka monta papua nyrkissä olevassa kädessä on.


Loogiset palat ja ominaisuuskortit

Lapset levittävät loogiset palat pöydälleen ja etsivät paloistaan symbolien esittämän palan. Ominaisuuskortit esittävät palojen ominaisuuksia (iso/pieni, reiällinen/reiätön, sininen/punainen/keltainen/vihreä ja kolmio/neliö/ympyrä) ja EI-ominaisuuksia. 1. luokalla ominaisuudet ja EI-ominaisuudet ovat keskeisellä sijalla. Monia määritelmiä ei tarvita.

Näillä korteilla oikeaksi palaksi sopisi punainen, vihreä tai sininen ympyrä.


Tässä taas määritelmänä on EI-punainen, EI-neliö, EI-iso eli pieni. Toisin sanoen vastaukseksi kävisi pieni keltainen/sininen/vihreä kolmio tai ympyrä.


Loogisilla paloilla voidaan myös rakentaa. Ohjeena yllä olevassa kuvassa oli rakentaa raketti 10 isosta palasta. Seuraavana tehtävänä oli rakentaa sama raketti pienistä paloista ja taas harjoiteltiin yks-yhteen vastaavuutta. Oppilaiden rakentelun tuotokset voidaan valokuvata ja heijastaa seinälle. Ja muut rakentavat samanlaisen kuin Ville tai Minttu. Samoja rakennusmalli-kortteja/kuvia voidaan kääntää ylös-alaisin tai sivuttain ja taas on uusi malli rakennetavaksi. Mallit voidaan kiinnittää myös seinälle kuvapuoli seinää vasten tai rakentaa malli opettajanpöydälle niin, että lapset saavat käydä katsomassa mallia niin monta kertaa kuin haluavat mutta malli ei ole koko ajan näkösällä.


Salaisuus-pussi

Luokan yhteiseen salaisuuspussiin oppilaat tuovat syksyllä jonkun pikkuesineen (kinder-yllätyksen tms.), jonka raaskivat jättää kouluun koko vuoden ajaksi. 
Salaisuus-pussia voidaan käyttää eri tavoin:
  1. Kun esineet syksyllä tuodaan, jokainen lapsi esittelee tuomansa esineen ja kertoo siitä jotain.
  2. Jokainen lapsi laittaa vuorollaan kätensä salaisuus-pussiin ja kertoo tunnustelemansa perusteella mikä esine hänellä on kädessä. Lopuksi lapsi näyttää esineen muille.
  3. Seuraavassa vaiheessa opettaja pyytää lasta tunnustelemalla etsimään salaisuus-pussista jonkin esineen, esim. "Etsi salaisuus-pussista nalle."
  4. "Etsi salaisuus-pussista jotakin pehmeää" voi opettaja seuraavaksi pyytää ja oppilaan tehtävä on tunnustella ja ottaa pussista näkyville jotakin pehmeää.
  5. Ominaisuuksien kuvailu on vaikeaa, joten sitä harjoitellaan vasta melkein viimeisenä. Siispä lapsi laittaa kätensä pussiin, valitsee esineen ja alkaa kuvailla sitä muille oppilaille. "Tämä on pehmeä. Tämä on pieni..." Muiden lasten tehtävänä on arvata mikä esine on kyseessä.
  6. Vaihtoehtona on myös se, että lapset kyselevät salaisuus-pussin haltijalta esineestä ja salaisuus-pussin haltija saa vastata vain kyllä tai ei. "Onko se jotakin pehmeää?



Yksi  versio salaisuus-pussi leikistä toimii siten, että oppilaat istuvat piirissä ja kolme esinettä kulkee oppilaiden selän takana kädestä käteen ja kaikki saavat tunnustella nuo kolme esinettä. Kun kaikki ovat tunnustelleet opettaja kerää esineet salaisuus-pussiin, jossa on myös muita esineitä. Opettaja nostaa yhden esineen kerrallaan salaisuus-pussista ja oppilaat vastaavat peukulla (ylös/alas) oliko kyseinen esine äskön heidän käsissään.


Esim. oppilaiden käsissä kierrätetään mansikka, lasikuula ja tussi.
Opettaja näyttää salaisuus-pussista ottamaansa lyijytäytekynää ja kysyy oliko lyijytäytekynä
äskön oppilaiden käsissä?


Ei kommentteja: